Gaudí Shopping

Gaudí Shopping

Mesures de suport per a la transformació digital del comerç i les associacions comercials

11 de juny de 2018 - Notícies

La Direcció de Comerç de l’Ajuntament de Barcelona ha desplegat mesures de suport per als comerços i les associacions comercials per afavorir la transformació digital. Són accions que formen part d’una estratègia per facilitar l’evolució gradual del model comercial actual cap una proposta omnicanal.

El procés de transformació digital implica l’assoliment de diferents nivells de maduresa digital, a partir de l’estadi en què no hi ha una presència a internet fins a assolir-ne d’altres progressivament: presència bàsica, àmplia i activa per arribar a l’estatus de comerç digital.

Els recursos que s’ofereixen s’inscriuen en un itinerari de transformació per a cada comerç i associació el qual preveu activitats i un sistema d’acompanyament continu que permet als participants avançar pas a pas en els diferents graus de maduresa digital amb avaluació dels resultats i propostes de seguiment. L’itinerari que es proposa té cinc pilars bàsics: formació, assessorament i acompanyament, suport econòmic amb subvencions, coneixement i noves solucions.

Formació

A través del programa “Obert al futur” i de l’oferta que proporciona Barcelona Activa a través de Xarxa Comercial en Creixement, s’han previst accions a través de càpsules de formació adequades al nivell de maduresa digital dels comerços i de les associacions.

Les accions de formació consisteixen en l’aprenentatge tant sobre eines com en tecnologia digital i estratègies de gestió. Des del desplegament i gestió de xarxes socials i llocs web, creació de continguts, comunicació i màrqueting digital, publicitat digital, plataformes de venda en línia, fins a la planificació estratègica i finançament.

La seva realització pot ser presencial, a Barcelona Activa i a diferents punts de la ciutat, i també en línia, per exemple les activitats formatives MOOC (Massive On line Open Course).  

Assessorament i acompanyament

A l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) s’ha creat un equip de professionals específic per atendre les necessitats que plantegin comerços individuals i associacions. L’OAE serà el punt d’informació i també d’assessorament. El punt de partida és la realització d’un diagnòstic de maduresa digital del participant i en funció del seu nivell se li recomana un pla d’acció amb un itinerari de formació i s’informa dels recursos disponibles, tan econòmics com tècnics. El valor d’aquest servei és que al mateix temps que es presta assessorament s’ofereix un acompanyament durant tot el procés de transformació. L’assessorament és individual tot i que en funció de les característiques del comerç es poden realitzar sessions grupals i també específiques per a un sol comerç.

En una primera fase el servei d’assessorament dóna cobertura a comerços amb un nivell de maduresa digital més bàsic, i posteriorment s’ampliarà un catàleg de serveis més específics en els àmbits estratègics i digitals, com ara l’elaboració de plans de màrqueting digital o pla de negoci digital. La idea de fons és que el comerç disposi de les eines necessàries per avançar en la seva transformació digital. Des de l'OAE es fa un seguiment de les accions fetes per part del comerç i se li dóna suport per a la presentació de les sol·licituds de subvencions, per exemple.

Subvencions

Per afavorir la transformació digital, des de la Direcció de Comerç hi ha actualment en marxa una convocatòria de subvencions per tal que els comerços disposin de presència bàsica o àmplia i activa a internet i les associacions puguin ampliar la seva cartera de serveis (vegeu més informació sobre les subvencions previstes per a la transformació digital per a 2018) . Les sol·licituds de subvencions es poden presentar fins el dia 2 de juliol.

Coneixement

A més de l’organització d’actes i activitats per informar als comerços i a les organitzacions que representen el sector, la creació de sistemes d’informació proveirà dades com a resultat dels diferents processos posats en marxa. Una base de dades recollirà la informació que se generi a partir de les actuals línies d’acció, i s’habilitarà un espai web per compartir informació i convertir-la en coneixement al voltant del procés de transformació. Un espai a internet que disposarà d’eines i aplicacions digitals per al comerç que es pretén que sigui un punt de referència en el sector, i en el qual es donin a conèixer tendències, casos d’èxit dels comerços de la ciutat junt amb un directori que doni visibilitat als comerços que combinin establiments físics i canals de venda en línia.

Proves pilot

Està previst que també puguin realitzar-se proves pilot amb accions destinades a la digitalització del comerç, com ara desplegar noves tecnologies en suport dels establiments i per donar resposta a les noves formes de consum. Són iniciatives que estan pensades per aplicar-se arreu de la ciutat, i que també tenen relació amb la venda en línia o plataformes de fidelització.

Contacte amb experiències i solucions tecnològiques

Paral·lelament, la Direcció de Comerç promou la participació de les associacions comercials i dels comerciants en activitats, per exemple, com les que van tenir lloc al saló Biz Barcelona, on recentment els participants van poder conèixer directament solucions i experiències proporcionades per empreses com ara SportMas, per a la implantació als negocis, des de etiquetes RFID –sistemes d’emmagatzemament i recuperació de dades-, control d’estocs en temps real, hardware per a conèixer el perfil dels clients i assolir les conversions amb la compra de productes o continguts digitals, fins a la creació de continguts fotogràfics per a crear catàlegs de productes a les pàgines web dels comerços, per exemple i entre d’altres opcions.

A més, s’organitzen trobades i jornades com la realitzada a la seu de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) a les instal·lacions de Barcelona Activa a l’edfici Mediatic, i en què representants dels eixos comercials van conèixer, a més de mesures de suport, de les experiències de comerciants, com és el cas de Ferreteria.es, un negoci que ha anat creixent amb l’ampliació de noves botigues una de les quals a internet. O la iniciativa “Enfilats” de l’Associació d’Artesans de Gràcia per fer el salt tecnològic i mostrar des d’internet la creativitat dels artesans graciencs mitjançant un projecte de micromecenatge a Verkami. El projecte preveu la creació d’un espai a internet que engloba activitats, esdeveniments, formació i venda en línia. 

Ajuntament de Barcelona

Els nostres socis

Ekoterapia
Òptica 2000
Central Catalana del Pollastre
Catbag
Jean Louis David
Arrels Òptica Social
Ganiveteria Rodriguez
Carregant...
x
X