Gaudí Shopping

Gaudí Shopping

Es posa en marxa la distribució de 20.000 lots de productes alimentaris a persones grans, malalts crònics i pacients de COVID-19

22 d'abril de 2020

Al llarg d’aquesta setmana es distribuiran a Barcelona 20.000 lots amb productes alimentaris, recomanacions sanitàries, informació sobre els serveis municipals enfront la crisi de la COVID-19 i informació de serveis de venda i repartiment d’alimentació a domicili que poden trobar al seu barri a persones majors de 70 anys de la ciutat, malalts crònics i persones confinades que estiguin afectades per COVID19. La iniciativa “Cistella contra la COVID” té com a objectiu minimitzar en el possible que aquestes persones hagin de sortir a fer la compra, reduint així el risc de contagi. El grup de persones que rebran aquest paquet s’ha identificat mitjançant una enquesta telefònica duta a terme per l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant processos de seguiment dels Centres d’Atenció Primària gestionats per la Generalitat de Catalunya, dels Serveis Socials municipals i a través d’entitats de persones malaltes. La iniciativa prioritza persones que no disposen de xarxa familiar o veïnal que els pugui fer la compra.

En total, es distribuiran 220 tones de productes alimentaris. Els lots contenen pasta seca, arròs, salsa de tomàquet, brou, fruita fresca del temps, verdura fresca del temps, paté, galetes, crema de cacau, cacao en pols, fruïts secs, suc de fruites, llet, beguda vegetal i iogurs.

El paquet també conté informació sobre els serveis municipals enfront la COVID-19 i recomanacions sanitàries tant de l’Agència de Salut Pública de Barcelona com del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. Igualment, inclou informació de l’Ajuntament amb les dades de serveis de venda d’alimentació a domicili que tenen a cada barri per informar-los de les possibilitats de què disposen per evitar fer la compra presencial, facilitant així que tinguin les dades pràctiques per facilitar no haver de baixar al carrer a fer la compra, sigui per complementar el contingut del lot, sigui per després de la finalització de la iniciativa. Es tracta de serveis de repartiment a domicili dels mercats municipals, el comerç de proximitat i els productors que fan venda directe al consumidor.

En conjunt, l’objectiu és oferir recursos a tres dels col·lectius més vulnerables arran la pandèmia de la COVID-19, persones que en molts casos no necessitaven disposar d’una xarxa de suport per les compres abans d’aquesta situació.

Una acció possible gràcies a la col·laboració desinteressada de sectors molt diversos

La iniciativa és possible gràcies al treball conjunt de diferents administracions i entitats. Així, l’Ajuntament de Barcelona ha coordinat les tasques, i juntament amb el Departament de Salut, ha identificat i contactat amb les persones que complien amb els requisits com a destinatàries de l’acció i ha preparat part de la informació sanitària que rebran. Igualment, el consistori ha preparat la informació sobre les opcions que existeixen per no sortir de casa per fer la compra. De la seva banda, Line Sport ha contactat amb les empreses perquè facilitessin gratuïtament els productes alimentaris i ha coordinat l’acció.

L’acció “Cistelles contra la COVID” ha aconseguit aplegar una vintena d’entitats i empreses que han participat de manera desinteressada, aportant els productes, i facilitant diferents tasques per crear en dues setmanes un circuit logístic que pugui donar resposta als col·lectius que ho necessitin durant aquesta crisi i que siguil apicable a altres situacions de crisis i necessitats.

Les empreses d’alimentació que han aportat gratuïtament els productes alimentaris envasats són Pastas Gallo, Idilia Foods, Grupo Adam Foods, Nestlé, Hero España, Danone, bonÀrea Agrupa, Arroz SOS, Liquats Vegetals, Llet Nostra i PepsiCo.

Mercabarna, i dos cooperatives del Parc Agrari del Baix Llobregat, les Cooperatives Agraries del Prat de Llobregat i la Santboiana, aporten fruita i hortalisses locals i de temporada. El mercat majorista ha estat el responsable de canalitzar la donació de majoristes de producte fresc, així com de cooperatives agrícoles del Parc Agrari. La cooperativa TEB, experta en manipulació alimentària, col.labora en el projecte fent l’empaquetament del producte fresc.

A banda, Font Packaging Group, Hinojosa Pacs, Saica Pack, DS Smith, agrupats a través de Packaging Cluster han aportat les 20.000 caixes i el material necessari per a poder preparar els lots.

Finalment, la distribució dels aliments es fa a través del servei de Correus, gràcies a un equip de voluntaris propis i assumint els costos d’aquesta distribució.

Col·lectius destinataris

El col·lectiu més nombrós, que rebrà al voltant de 10.000 caixes, son les persones més grans de 70 anys seleccionades en funció de determinats criteris:  tenir dependència o discapacitat, viure sols o en parella, i l’existència o no de xarxa de suport (familiar o veïnal) per fer la compra alimentària. Per identificar el col·lectiu, en els darrers dies un equip d’informadors i informadores de les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona amb el suport d’altres treballadors municipals voluntaris han realitzat trucades a persones seleccionades segons els criteris esmentats, i han realitzat un qüestionari per identificar les seves necessitats.

Les altres 10.000 caixes estan destinades a malalts crònics en especial risc front el contagi per la seva patologia de base i que no tenen suport per rebre aliments a casa, i persones amb símptomes de COVID-19 que han de fer un confinament estricte durant 14 dies, de manera que es pugui minimitzar les sortides tant d’ells com de les persones amb qui conviuen. Aquestes persones rebran aquesta oferta en les trucades de seguiment que fan els Centres d’Atenció Primària de salut o els Serveis Socials municipals, o bé per les entitats de pacients o familiars cuidadors amb les quals mantenen contacte o algunes entitats socials de col·lectius vulnerables socialment. 

Bateria d’accions per garantir l’abastiment alimentari a Barcelona

Aquestes accions s’emmarquen en el paquet de mesures que l’Ajuntament està realitzant en les darreres setmanes per facilitar l’abastiment alimentari a la ciutat. Així, els 38 mercats municipals alimentaris continuen oberts des del primer dia que es va decretar l’estat d’alarma en ser considerats serveis essencial a la ciutadania i es manté un seguiment constant dels canals distribució de Mercabarna, així com del conjunt de comerços alimentaris. S’han ampliat els programes de Serveis Socials que faciliten l’abastiment alimentari, i s’ha habilitat un apartat específic al web Barcelona des de casa perquè la ciutadania disposi de les dades i els serveis de venda a domicili tant dels mercats, com del comerç de proximitat o la pagesia local que fa venda directa als consumidors.

En aquest sentit, l’Ajuntament ha reforçat els seus serveis d’atenció social i repartiment d’àpats a persones en situació de vulnerabilitat social: des de l’inici de la crisi, el número d’àpats distribuïts a persones en situació de vulnerabilitat s’ha incrementat un 113% (més del doble) arribant a 7900 àpats al dia. A més a més, les Centres de Serveis Socials han doblat les ajudes d’emergència que atorguen a persones i famílies vulnerables, de les quals el 60% corresponen a necessitats específiques d’alimentació.

El repartiment dels lots s’emmarca també en una estratègia més àmplia de l’Ajuntament de Barcelona per reduir les desigualtats socials i territorials en la incidència de la malaltia, en base a les estadístiques que recull i analitzar l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPB). Així, hores d’ara s’han reforçat els serveis municipals de neteja, amb un pla específic amb desinfecció de contenidors i al voltant de centres sanitaris i residències en districtes com Nou Barris, Horta-Guinardó, Sant Andreu, Sant Martí i Ciutat Vella.

També s’han mobilitzat 60 professionals de mediació de carrer, coordinats amb els districtes, per informar en punts prèviament identificats com a sensibles per detectar persones en situació de vulnerabilitat i per garantir que s’aplica el desitjable distanciament social de la millor manera possible. Igualment,  s’ha intensificat la presència de la Guàrdia Urbana als espais públics, s’han activat vehicles amb megafonia i s’han distribuït 16.000 cartells a vies principals, places, porteries i comerços.

En paral·lel, l’Ajuntament treballa en un pla de suport a les quarantenes que estarà enllestit aquesta mateixa setmana, dirigit específicament a persones o nuclis familiars amb contacte de risc o amb diagnòstic de Covid-19 positiu que, pels seus condicionants particulars, tenen dificultats afegides per complir les normes d’aïllament o confinament a domicili. Aquest programa, en coordinació amb els equips d’Atenció Primària del sistema sanitari, prioritzarà les situacions de vulnerabilitat social i geogràfica per tal de prevenir la propagació de la malaltia.

Ajuntament de Barcelona

Els nostres socis

El Recó
Green Kiss
Denia
CottonReus Moda Llar
SUSSALUT ASISTENCIA
Sagradas Tapas
Carregant...
x
X